Dreams are renewable. No matter what our age or condition, there are still untapped possibilities within us and new beauty waiting to be born.

-Dale Turner-

Thursday 14 November 2013

قصه های یک دوچرخه سوار


اولین بار توی گردهمایی ِ بچه های دوچرخه سوار مشهد که به همت گردانندگانِ
 رستوران گیاهیِ خانه تدارک دیده شده بود، دیدمش. یک دختر نیوزلندی و یک
پسر فنلاندیِ سایکل توریست، مهمان برنامه بودند، که درباره ی سفرشون صحبت
کردند، و بعد نوبت او بود که از تجربیاتِ شنیدنیِ سفرهاش برامون بگه. و اینکه چطور
یک مهندس مکانیکِ جوان یکباره تصمیم میگیره همه ی دلبستگی های یک زندگیِ عادی
رو رها کنه و رویای سفرش رو به واقعیت نزدیک کنه!
سفری به دور دنیا با دوچرخه!

محمد تاجران، یک دوچرخه سوارِ جهانگرد مشهدی ست که به گفته ی خودش
سالهاست داره رویاهاشو زندگی می کنه! ... اون در جایی درباره ی انگیزه اش
برای همیشه در سفر بودن، اینطور میگه:

" وقتی می خواستم سفر کنم انگیزه می خواستم. انگیزه برای اینکه منو به حرکت
واداره، جاری نگه م داره، بایستی یه کاری هم انجام میدادم، کاری که صرفاً دیدن نباشه،
بالاخره آدم از دیدن و سفر کردن خسته میشه، یک کاری باید انجام میدادم که بشه
شیوه ی زندگی. تصمیم گرفتم درخت بکارم. تصمیم گرفتم کار کنم واسه محیط زیست.
واسه طبیعت کشورم. نه تنها کشورم، واسه طبیعت زمین. چیزی که دغدغه ی مردم
دنیاست امروزه. و یکی از بزرگترین مشکلات جهان ماست و اون محیط زیسته. تصمیم
گرفتم برای محیط زیست کار کنم. شعاری رو انتخاب کردم با عنوان "we need trees" .
و هر جایی که میرم، درخت میکارم. از درختکاری ساده شروع شد و الان میرم توی مدارس،
 کلاسای آموزشی واسه بچه ها برگزار می کنم، با بچه ها صحبت می کنم،عکس
بهشون نشون میدم راجع به جاهای دیگه ی دنیا، و با هم درخت میکاریم. "

محمد تاجران رو یه بار دیگه، تابستان امسال توی یه گارگاه دوچرخه سواریِ شهری دیدم.
 در قسمتی از این برنامه قرار بود با توجه به تجربیاتش از دوچرخه سواری توی جاده ها
 و خیابون های دنیا، درباره نکات ایمنی دوچرخه سواری ایمن، برامون صحبت کنه.
و من تمام مدت برنامه فکر می کردم کاش فرصتی باشه که دوباره از خاطرات جالب
سفرهاش بگه. اونروز این خواسته محقق نشد. اما مدتی پیش، خیلی اتفاقی متوجه
شدم که این خاطرات در قالب گزارش هایی ضبط شده و قابل دانلود هستند! ...
با خوشحالی تمامش رو که تا الان چیزی در حدود 85 فایل صوتی هست از اینترنت
گرفتم و هر شب قسمت هایی از اونو گوش می کنم. بنظرم این مجموعه واسه همه ی
 اونها که رویای سفر رو همیشه در گوشه ای از ذهنشون زنده نگه داشتن، میتونه
 خیلی شنیدنی و الهام بخش باشه.

این گزارشات رو میتونید از این سایت دانلود کنید.





عکس مربوط به گارگاه دوچرخه سواری مردادماه امسال است. 
محمد تاجران از نکاتی درباره یدوچرخه سواری ایمن صحبت می کند.






پی نوشت1: یکی از رویاهام اینه که حداقل یه بار با دوچرخه سفر کنم، و میدونم
 یه روزی بالاخره این رویا هم محقق میشه!  

پی نوشت2: امروز برای اولین بار، با دوچرخه م، دوتایی رفتیم کوه!
 سربالایی ش که واقعاً نفس گیر بود، اما استراحت کوتاهِ بالای کوه و بیشتر از اون،
 سرازیریِ برگشتش، حس فوق العاده ای داشت!... انگار که پرواز می کردی!...
تجربه ی جالبی بود! 

0 comments: