Dreams are renewable. No matter what our age or condition, there are still untapped possibilities within us and new beauty waiting to be born.

-Dale Turner-

Sunday 30 August 2009

چند شعر از جواد گنجعلی


1.
_ باران _
این پاره خطهای موازی خیس
به زودی
اندوه چسبیده به پنجره را خواهند شست
چون خاطره ی شیرین تابستان
از سایه دیوار
مرا غنیمت بشمار ...


2.
تنها رودخانه می تواند
فجیع بمیرد
من از کتفهای تو
زاده شدم
و
آغوش تو سرزمین مادری ِ من بود
نمی خواهم رودی باشم که به دریای سیاه می ریزد

مرا بازگردان
به شانه هایت
در تبعید، کسی زیر تابوتم را نخواهد گرفت

تنها در آغوش تو
گرسنگی و تنهایی
فراموشم می کنند.


3.
تو که نیستی
دهکده ای را می مانم
که سرش را بردامن کوهی نهاده
در محاصره ی برف
با اولین چراغهای زرد شب


4.
تنها یک پرنده می تواند
آشیانی گرم داشته باشد
زیر طاق کشتارگاه.




پی نوشت: شعرها از مجموعه ی "دری بر پاشنه ی اندوه" انتخاب
شده اند... این کتاب سال گذشته منتشر شد و اخیراً شنیدم که گویا
منتخب جشنواره ی سالانه قلم هم شده ...
چند روزه که باز رفتم سراغش ... خوندن دوباره ی این شعرها،
حس دلچسبی داره!

پی نوشت: مدتیه که هر چی کتاب شعر میخرم پوچ
از کار درمیاد ... امروز باز 2تا کتاب خریدم که برخلاف تصورم،
سبک و خالی بودن ... یعنی اینقدر شخصیه که وقتی داری شعرها رو میخونی،
به خودت میگی من ِ خواننده، وسط این گفتگوی خصوصیه شاعر با معشوقش
چکار می کنم ... مثل اینه که توی زندگی شخصی ِ طرف سرک کشیده باشی ....
اینا هم دیگه شورشو درآوردن با این شعرهای عاشقانه ی غلیظ و شدیدشون!
واقعاً دلم یه کتاب شعر خیلی عالی میخواد!
از اونایی که طعم خوبش تا چندوقت یادت میمونه...


6 comments:

سی سی وی اس said...

اول

سی سی وی اس said...

سلام...
شعر چهارمیش از همه بیشتر به دلم نشت..
راستی یه برنامه واسه درس خوندم ازت میخام... اصلا دلم به درس نمیره.. درسایی که 5-6 ترم پاس کردمو باید از اول بخونم اونم تستی...
چه جوری بخونم؟ ..جزوه یا کتاب کنکور؟...اصلا بخونم یا نه؟؟؟؟

ایران من said...

راستش اصلا اهل شعر نیستم.. .. نمیتونم معرفی کنم

علی زادمهر said...

مرسی از نظرت راستی من آخر نفهیمدم تو چکاره ای شاعری نقاشی نوازند های یا تاجر تجارت الکترونیک

سی سی وی اس said...

سلام...چرا پست جدید نمیشه نظر داد؟

وبلاگ یکی از دوستا در مورد مرگ و روزمرگی یه پست گذاشته بود...اولین چیزی که به نظرم رسید این سخن پابلونرودا گوشه وبلاگت بود...سریع آومدمو کپی کردمو براش فرستادم...

راستی رفتم کتابای کنکور علوی رو تهیه کردم..به جون خودم از شنبه می خونم... البته با کمکای فکریت....ترم بعد هم میخام 12 واحد بردارم..

Anonymous said...

دمتون گرم با این سلیقه دم شاعرش هم گرم
روحم تازه شد مدتها بود یه شعر خوب نخونده بودم


کتابش رو پیدا میکنم